Kupujeme starší auto - část 2. Tisk
Čtvrtek, 09 Červen 2011 21:20

Kupujeme starší auto 2.Pokračování článku "Kupujeme starší auto" tentokrát se zaměřením na kontrolu motoru, na co si dát pozor při jízdě a co prohlédnout na zvedáku. Najdeme tu i něco málo o přověření automobilu.


 

Motor

- Nejprve se rozhlédněte po motorovém prostoru. Jak na vás působí jako celek. Zda není motor přílišŠpinavý motor zkorodovaný nebo nadměrně špinavý.

- Podívejte se jestli motor není vlhký. Průsaky oleje zanechávají špinavou vlhkou stopu.

- Otevřete nádobku s vodou chlazení. Kontrolujeme při studeném motoru. Na spodu víčka se nesmí nacházet mastnoty nebo dokonce olejová emulze. Pouze vysrážená voda. Emulze by naznačovala, že někde prosakuje olej do vodního prostoru. Pravděpodobně prasklá hlava nebo prosakuje její těsnění.

- Stejně jako víčko vody zkontrolujte víčko dolévání oleje. Pokud se tam nachází emulze (bílý film), je to opět špatně. Víčko by nemělo být cítit ani po benzínu.

- Pokud byl měněn rozvodový řemen, na šroubech krytu rozvodů by měly být k nalezení drobné stopy po utahování klíčem.

- Nastartujte a poslouchejte zvuky při volnoběhu. Motor musí běžet klidně bez kolísání otáček a bez vedlejších pazvuků. Měl by nastartovat hned napoprvé, bez přidání plynu. Může se stát, že je zpočátku hlučnější, než se olej dostane všude kam má. Děje se to hlavně za chladného počasí. Tento stav ovšem musí po chvíli přestat.

 

Za jízdy

- Otočte klíčkem zapalování do první polohy. Rozsvítí se všechny kontrolky a začnou postupně zhasínat. Jestliže zhasne více kontrolek najednou, někdo do nich zasahoval. Důvodem může být, že airbag byl vystřelen a kontrolka přepojena na jinou. Pokud je airbag ve výbavě vozu, je na krytu uveden patřičný nápis. Kryt musí mít při zmáčknutí pevný střed. Chybějící airbag by měla odhalit diagnostika.

- Pomalu se rozjeďte. Sledujte plynulost chodu motoru bez škubání. Po zahřátí jej vytočte až to maximálních otáček.

- Při rozjezdu pomalu pouštějte spojkový pedál a sledujte, kdy spojka zabírá. Pokud zabere až při poloze pedálu nahoře, bude potřeba spojku brzy vyměnit.

- Řazení převodovky vyzkoušejte jak za klidné, tak při sportovní jízdě. Rychlostní stupně musí jít zařadit lehce a přesně bez pazvuků či rázů.

- Vyhlédněte si rovný kousek silnice, pusťte volant a sledujte, zda jede auto rovně. Totéž zkuste při zrychlení a brzdění. Pokud se auto stáčí ke straně, může být na vině špatná geometrie, sjeté pneumatiky nebo uchycení náprav.

- Na přehledném místě prudce zabrzděte z vyšší rychlosti (pozor na ty za vámi). Brzdění nesmí doprovázet vibrace či rány. Ovšem nezaměňovat s ABS. Vibrace mohou být způsobeny zvlněnými kotouči. Většinou se přenáší až do volantu. Při opakovaném brzdění ověříte, zda brzdy nevadnou.

- Zatáčejte plynule doprava a doleva, jakoby slalom, zrychlujte a zpomalte. Sledujte, jak se mění zvuk ložisek náprav. Opotřebovaná ložiska hučí. Při zátěži se intenzita hluku zvýší.

- Za jízdy poslouchejte, zda výfukový systém nerezonuje nebo nedrnčí. Obzvláště je to slyšet při zrychlení. Pokud je v potrubí díra, měla by se projevit. Pokud je slyšet kovový cinkavý zvuk, budou poškozeny vnitřní části katalyzátoru nebo tlumiče výfuku.

- Na vhodném místě zastavte, stočte volant maximálně doprava a pomalu se rozjeďte. Pak se stejně zatočeným volantem couvněte. Totéž proveďte s volantem doleva. Pokud se při testu ozývá cvakání nebo rázy z přední nápravy, pravděpodobně bude poškozen homokinetický kloub.

- Pokud automobil disponuje klimatizací vyzkoušejte její chování nejen během jízdy, ale i na místě (volnoběh motoru).

- Vibrující motor při vypínání může signalizovat vadné silentbloky.

- Po jízdě, kdy je motor zahřátý zkontrolujte barvu výfukových plynů:

Modrý kouř – olej se dostává do spalovacího prostoru. Pístní kroužky jsou opotřebované nebo zapečené. Může i netěsnit ventil. Půjde o značně opotřebovaný motor.

Černý kouř – týká se hlavně dieselů. Motor je opotřebovaný nebo špatně seřízený. Toto může způsobit i nevhodný chiptuning. Tmavý až černý kouř u benzínových motorů bude způsoben zvýšeným množstvím paliva, které se efektivně nespálí. Může být problém v řídící jednotce a palivovém čerpadle.

Hustý bílý kouř (pára) – do spalování se dostává voda. Na vině může být prasklá hlava nebo těsnění.

- Vypněte motor a zkuste znovu nastartovat. Teplý motor musí naskočit napoprvé a bez problémů.

 

Na zvedáku

- Stejně jako u karoserie i zde zkontrolujte originální svary a spoje podvozku. Šrouby zespodu karoserie bývají přetřeny tmelem. Zkontrolujte svary zda nebylo něco měněno. Zkontrolujte nosníky, zda nejsou převařované nebo opravované po havárii.

- Protočte rukou kolem a poslouchejte chod ložiska. Pak kolem silně zalomcujte. Vůle aProhlídka na zvedáku klapání prozradí opotřebení.

- Opět se zaměřte na prosakování oleje z motoru a převodovky.

- Zkontrolujte stav pryžových částí podvozku. Zpuchřelé nebo protržené manžety kloubů poloos musí být vyměněny, aby nedošlo k poškození kloubů. Uniká z nich mazivo a do kloubu se dostávají nečistoty způsobující jeho rychlé opotřebení.

- Brzdové hadičky musí být suché, bez průsaku. Podívejte se i na brzdové trubky, zda nejsou zkorodované. Zkontrolujte tloušťku a stejnorodost brzdových kotoučů.

- Tlumiče musí být suché. Únik oleje z tlumičů signalizuje nejvyšší čas na jejich výměnu.

- Výfuk nesmí být prorezlý. Zkontrolujte přechody trubek, tlumičů a přírub. To jsou místa, kde výfuk nejčastěji prorezne. Díru prozradí pazvuk linoucí se z výfukového potrubí. Je slyšet i při volnoběhu, ale zaručeně pro sešlápnutí plynu.

- Stejně jako u karoserie i zde se zaměřte na korozi. Co vše začíná reznout a jak moc. Nový nástřik podvozku může být i klamný manévr s cílem zamaskovat skutečný stav. Zkuste udělat šroubovákem krátký vryp do podlahy a přesvědčte se že je tvrdá.

 

Prověření vozidla a předání

- Dohledat původ vozidla není lehké a nikdy není stoprocentní. Můžete začít tím, že si vůz prověříte na stránkách Ministerstva vnitra v  databázi odcizených vozidel ČR. Nevýhodou však je, že v databázi jsou vozidla odcizená za poslední 3 roky od aktualizace a to pouze na území ČR. Dále pak to, že pokud bude např. na zcizeném automobilu změněno VIN, které do systému zadáváte, bude to vyhodnoceno jako nenalezeno, tudíž v pořádku, ačkoliv to nebude pravda. Databáze je zveřejněna pouze pro osobní automobily.

- S prověřením vozu se můžete obrátit na profesionály. Jednou z možností se nabízí využít systému AutoTracer společnosti Cebia. Jde o službu placenou. Na stránkách je možné najít další produkty s touto tématikou.

- Na stránkách Exekutorské komory si můžete zjistit, zda není automobil součástí exekuce.

- Pokud jde o společný majetek manželů, požadujte písemný souhlas také druhého z partnerů.

- Pozor na duplikát technického průkazu. Z toho není nic poznat. Mohlo jít o úmyslný manévr s cílem zamaskovat časté střídání majitelů, původní zemi, nebo třeba i to, že se jedná o auto taxi služby. Duplikát může také zamlčet, že byl vůz koupen přes leasing a vy si nemůžete ověřit, zda byl řádně splacen.

- Podívejte se do záznamů servisní knížky, pokud k vozu je. Avšak moc na ni nespoléhejte. I ta se dá dnes zfalšovat.

- Při předání vozu si vyžádejte všechny klíče. Pokud je klíč jen jeden, požadujte písemné prohlášení, že si dřívější majitel žádný nenechal.

 

A malá rada na závěr. Nekupujte hned první auto, které se vám zalíbí. Máte-li představu o značce a typu vozu, projděte si pár bazarů a vyhledávejte je. Nechte si je předvést, nastartovat. Sledujte a porovnávejte s tím, co jste viděli jinde.

 

 

Použité zdroje:

Rolf Gscheidle a kol., Přiručka automechanika

www.sdruzeni-sova.cz

www.cebia.cz

www.mdcr.cz

www.mvcr.cz