Hodí se Vaše auto pro přestavbu na LPG? |
Úterý, 04 Září 2012 21:34 |
Důvody pro přestavbu motoru vozidla z benzínového na plynový jsou známé všem znalcům a nadšencům do aut. Mezi hlavní argumenty patří zvýšení úspornosti motoru, prodloužení jeho životnosti a snížení hlučnosti provozu auta. Proti přestavbě většinou mluví obava ze snížení výkonu motoru či nutná počáteční investice, kterou si ne každý může dovolit. To nejdůležitější, co potřebujete o přestavbě na LPG vědět, se pokusíme shrnout v tomto článku.
Pro a proti LPGPojďme si tedy ještě jednou shrnout, jaké jsou hlavní výhody a nevýhody, když vaše auto jezdí na plyn. Ty hlavní jsou opravdu notoricky známé. Za prvé je to rozhodně prodloužení životnosti motoru, v němž se při jízdě na plyn nevytváří karbonové usazeniny. Zároveň s tím souvisí i snížení dopadu provozu vozidla na životní prostředí, protože jízda na plyn neprodukuje takové množství ovzduší škodlivých plynů jako spalování benzinu. Když tohle všechno sečteme ještě s benefitem snížení hlučnosti motoru při jízdě a poklesem nákladů na pohonné hmoty, většinou se nad přechodem k pohonu na LPG alespoň dlouze zamyslíme.
Na druhé straně samozřejmě stojí i nějaké nevýhody. Pro mnoho lidí je nepřekonatelným problémem vysoká vstupní investice do přestavby motor. Ta se pohybuje v rozmezí mezi deseti a čtyřiceti tisíci korun pouze za pořízení, připočítat musíme také nějakou investici na pravidelnou údržbu plynového zařízení. Další nevýhodou je také lehké zvýšení spotřeby paliva (což se však na penězích díky nižší ceně LPG oproti benzínu neprojeví). Motoru se také může nepatrně snížit výkon, to však pouze v řádech několika procent.
Pro koho se hodíS přestavbou není problém téměř u žádného z častých typů vozů, které můžete na českých silnicích potkat. Profesionální společnost, zabývající se přestavbami, by neměla mít problém správně vybrat to nejlepší řešení pro zvolený vůz. Jediný problém může nastat, pokud budete chtít takto upravit úplně nové auto, které by tak mohlo přijít o zákonnou záruku, poskytovanou výrobcem. Pro tento případ si musíte u výrobce nechat vystavit potvrzení, že i přes přestavbu zůstává záruka zachována. Plánujete-li však nákup vozu a jste si jisti, že chcete plyn, ušetříte si zbytečné nervy, když raději vyberete lehce ojeté auto z autobazaru a nebudete muset nic řešit.
Jak to probíháPokud nejste takoví odvážlivci, že byste si auto předělávali sami, na začátku procesu jednoduše odvezete vůz do vybrané společnosti. Na upravené auto potom budete čekat dobu, přímo úměrnou složitosti motoru, systému vstřikování a počtu válců. Tyto prvky ovlivní také to, jak hluboko do kapsy budete muset sáhnout, až si pro vůz přijedete.
Běžné typy vozů s monovstřikováním si budete s velkou pravděpodobností moci vyzvednout již následující den, přestavba není v tomto případě příliš náročná. V případě sekvenčního vstřikování budete muset jezdit autobusem dokonce i několik dní, záviset to bude opět na počtu válců. Finančně i časově značně náročnou se potom přestavba stane ve chvíli, kdy budete chtít upravit vůz, chlubící se 10 či 12 válci, zde jsou vstupní investice poněkud vyšší a je nutné s tím počítat.
Co potomPlynové zařízení bude pro svou správnou funkci potřebovat také kvalitní údržbu. Je nutné nechat provést každoroční servis zařízení, každé tři roky je potom potřeba servisní prohlídka zařízení, případně výměna nádrže spolu s multiventilem a odvětráváním.
Kvalitní údržba přestavěného motoru je nutnou součástí zachování správného chodu motoru a dlouhodobého využívání všech pozitiv, která tento způsob pohonu nabízí.
Dá se auto na LPG koupit rovnou?Příliš mnoho výrobců aut zatím tovární kusy s vestavěným plynovým zařízením na našem trhu neprodává. Když se vám nechce investovat čas a peníze do přestavby, zkuste se po autě na plyn porozhlédnout mezi ojetými vozy. V nabídce velkých bazarů, jako např. Auto ESA, není problém narazit na kvalitní vozy s motorem přestavěným předchozími majiteli.
|