Jaká je budoucnost zážehového motoru? |
Úterý, 30 Duben 2013 10:00 |
Současný trend, který bere ohled na životní prostředí tlačí vývoj motorů ke snižování emisí. Omezené zásoby ropy a ceny pohonných hmot zase nutí konstruktéry a výrobce automobilů k co nejnižší spotřebě. Zkoušejí se alternativní paliva, hybridní a čistě elektrické pohony. Co z toho všeho plyne pro benzínové, tedy zážehové motory? Mají šanci na přežití?
Podle dřívějších odhadů bychom měli dnes na silnicích celkem běžně potkávat elektromobily, nicméně jejich nástup zatím není tak masivní. Na vině je stále nízký dojezd automobilu, související s nízkou kapacitou baterií. Jejich negativem je i značná hmotnost. Situaci také komplikuje stále nedostatečná síť dobíjecích míst. Nabízí se hybridy, elektropohon s přídavným spalovacím motorem. Řešení prodlužuje dojezd, nicméně není tak elegantní jako čistý elektromobil. V podstatě se jedná o vývojový mezičlánek spojující výhody i nevýhody obou technických řešení. Zkoušejí se vodíkové články, alternativní paliva. Možná, že v tom je budoucnost, ale v současnosti se jedná o vývoj, spojený s vyššími pořizovacími náklady a tím neochotou zákazníků cenu akceptovat. I když, jednou třeba právě tyto vozy vyhrají motorovou evoluci a budou tak běžné, že si je budeme kupovat jako ojetiny v Auto ESA, jednom z nejvýznamnějších hráčů na poli prodeje použitých automobilů naší české kotliny. Tak či tak, dnešním největším konkurentem zážehového motoru stále zůstává vznětový, čili dieselový motor. Oblíbenost dieselových, dnes hlavně turbodieselových, motorů roste pro jejich úspornější provoz. To potvrzují také prodeje Auto ESA. Zkušenosti ukazují, že aktuální rozvržení vychází ve prospěch dieselů. Vypadá to ale, že by zážehový motor mohl skóre vyrovnat. Pro něj hovoří připravovaná emisní norma Euro 6, která nabude platnosti v září 2014. Přizpůsobení se této legislativě znamená nová konstrukční řešení a vyšší výrobní cenu, znevýhodňující naftové motory. Dalším hlediskem je dnes všemi pády skloňovaný downsizing, nebo-li česky zmenšování. Tento termín zahrnuje použití technologie přeplňování a většinou i přímého vstřiku s cílem dosáhnout vyššího výkonu u motoru s menším objemem. Již dnes se můžeme setkat s motorem 1.4 litru o výkonu, který dosahuje atmosférický dvoulitr. Svět jde tímto směrem a stále více se budeme setkávat s tří a dvou válcovými motory blízkými litrovému objemu. Výhody menšího objemu jsou spojeny s menší hmotností, menšími setrvačnými silami a třecími odpory, které jsou složkou celkové spotřeby paliva. Výsledkem tak je motor s nižší spotřebou, lepšími emisemi a v neposlední řadě nižší výrobní cenou. To dává benzínovým motorům větší šance na přežití. Nastínili jsme si, jakým směrem se bude pravděpodobně ubírat motorová budoucnost. Ale co s tím? Pro milovníky objemných, neřku-li šesti a více válcových motorů je nejvyšší čas navštívit nějaký renomovaný autobazar, a vybrat si z vozů dříve, než vyhynou pod nátlakem downsizingu. Může to být právě autobazar Auto ESA. Reference i jejich aktuální nabídka jsou lehce dostupné na internetu.
|