Změna rozměrů kola Tisk Email
Pátek, 26 Únor 2010 22:02

zmena rozmeru kola

Tvrzení, že kola dělají auto je známo snad jak auto samo. Větší profil, větší ráfky, nebo naopak menší. Plecháče, hliníky, každému vyhovuje něco jiného. Schválené rozměry kol jsou definovány ve velkém technickém průkazu, ale najde se určitě i spousta těch, kteří se řídí spíše svým přáním, než přesně tím, co je definováno výrobcem.

 

Pokud se do změny rozměrů kol pustíte, ať už s požehnáním příslušných úřadů, či bez nich, je důležité dodržet celkový průměr kola, který má vliv kromě zástavby na údaje měření rychlosti a ujeté vzdálenosti. Ohledně zástavby jsou samozřejmě důležité ještě další parametry, ale o tom zase jindy.

 

Jestliže známe rozměry současné pneumatiky a ráfku, tak po dosazení do vztahu dostaneme celkový průměr kola.

DK průměr kola v milimetrech
DR průměr ráfku v palcích
H výška profilu v procentech
S šířka pneumatiky v milimetrech
  

Toho využijeme pro určení nového kola. Vycházejme z předpokladu, že každý má představu o velikosti nových disků a šířce pneumatiky. Pokud tedy máme vybrány disky a šířku pneumatiky, bude výsledná výška profilu:

 

 

Ukážeme si to na příkladu. Máme na autě kola 195/60 R15, ale líbí se nám „šestnáctky“, co má kamarád a chtěli bychom šířku pneumatiky 205mm. Pak celkový průměr kola je:

 

Z toho výška profilu nové pneumatiky je:

 

 

Nejbližší normalizovaný rozměr je 50, takže nová pneumatika bude mít označení 205/50 R16.

 

Při výpočtu se jen málokdy přesně trefíte do rozměrové řady profilu, proto se číslo zaokrouhluje na nejbližší číslo řady. V našem případě 50,9 na 50. Toto zaokrouhlení má samozřejmě vliv na přesnost měření tachometru, nicméně se schová v celkové nepřesnosti způsobené odchylkami, které vznikají nesprávným nahuštěním nebo opotřebením pneumatiky.

 

Pokud nejste příznivci matematiky, můžete si stáhnout jednoduchý excelovský prográmek, který profil pneu vypočítá za vás. 

 

Více o pneumatikách v sekci Podvozek a kola.

 

Zdroj: AutoZnalosti

 

 

 

gototop